Prágai utazás

Nemrégiben az iskola 30 diákja Bancsik Ágnes tanárnővel és Fellner Máté tanár úrral együtt felkerekedett és elindult Prága városába.

Korán reggel indultunk, útközben kicsit megismerkedtünk az úticélunkkal, Juraszek Zsuzsi még a cseh filmes újhullámról is tartott előadást nekünk. Délután érkeztünk, elfoglaltuk a szállásunkat és nyakunkba vettük a várost. Az első napon az Óvárosban és az Újvárosban néztünk szét, vagyis a „pesti” oldalon: az Óvárosi-tér, a Városháza, az Orloj – világhírű csillagászati óra, a Lőportorony, a Tyn-templom, benne Tycho Brahe csillagász márvány síremléke találhatóak itt. Feladatot is kaptunk, miszerint szabadidőnkben meg kellett volna keresnünk a templomot, ahol Husz János hirdette az Igét, azt a helyet, ahol Szt. Ágnes, III. Béla unokája nyugszik és a Josefovban található, Európában legrégebbi, középkori Régi-Új zsinagógát. Mint ahogy azt a megfogalmazás sejteti, kicsit átszabtuk a feladatot és ki-ki talált, amit talált.

Másnap a várba, a Hradzsinba mentünk a „budai” oldalon. Idegenvezetőnkkel megnéztük a Szent Vitus-székesegyházat, az 1373-ban Kolozsvári Márton és György által készített Sárkányölő Szent György szobrot, aminek másolata – nem véletlenül -  Kolozsváron található, a Királyi Palotát a hatalmas lovagteremmel, a kora középkori Szt György bazilikát, az  Arany utcácska miniatűr házait, a kínzókamrát is magába foglaló Daliborka tornyot. Gyönyörűszép volt a város panorámája a Várból. Gyalog lesétáltunk a Károly-hídon keresztül újra az Óvárosba, ahol az ebéd során egy kicsit „belekóstoltunk” a híres prágai söröző- és étteremkultúrába is. A délután-este hátralevő részében újra csoportokban fedeztük fel a város még ismeretlen részeit.

A harmadik napon viszonylag korán hagytuk el kényelmes szállásunkat (ahol mellesleg egy kárpátaljai magyar segítőnk is került a három napra egy kedves hölgy személyében), hogy időben érhessünk a szintén a Moldva partján fekvő Český Krumlovba, az Unesco kulturális világörökségek között szereplő hangulatos kisvárosba. Ott megebédeltünk és igyekeztünk minél többet magunkba szívni a történelmi nevezetességek, hangulatos kis utcácskák, népszerű múzeumok levegőjéből. Elfáradva, de jó hangulatban ültünk fel a buszra, bár nem bántuk volna, ha a hazafelé út rövidebb és az ottani szép, napsütéses időt nem váltja fel a zuhogó eső Magyarországra érve. Még ebben is szerencsénk volt.  (A prágai képeket Marlen Daninak köszönhetjük)