Képzési rendszerünkről Pedagógiai Programunk nyújt részletes tájékoztatást. Ez az összefoglaló gimnáziumunk képzési rendszerének, szerkezetének legfontosabb sajátosságait mutatja be.

Képzési szerkezet a pedagógiai célok szolgálatában

Alapvető képzési célunk a színvonalas középfokú oktatás korszerű és igényes ismeretek közvetítésével és a személyiség fejlesztésével. E cél megvalósításának érdekében és eszközeként a differenciálás és a speciális képzés lehetőségeit hangsúlyosan vesszük figyelembe. Tanulóink érdeklődésük, felvételi eredményeik és oktatásszervezési lehetőségeink figyelembevételével nyernek felvételt, illetve kerülnek be

  • négy évfolyamos gimnáziumi osztályba vagy hat évfolyamos gimnáziumi osztályba
  • ezen belül tagozatokra (más szóval tanulmányi területekre) és/vagy csoportokba.

A Szentendrei Móricz Zsigmond Gimnázium négy és öt évfolyamos képzést illetve hat évfolyamos képzést folytathat. 2024 óta az öt évfolyamos gimnáziumi osztály helyett egy hat évfolyamos gimnáziumi osztályt indítunk.

 

I. ) A négy évfolyamos gimnáziumi osztályainkban a tanulók– a jelentkezéstől és felvételtől függően – a következő tagozatokon tanulhatnak:

  • Reál,
  • Humán,
  • Angol Express
  • Angol és német nyelvi Plusz

1.) Képzési sajátosságok reál tagozaton (négy évfolyamos képzés)

A reál tagozatot azoknak a diákoknak javasoljuk, akik érdeklődnek a természettudományok iránt, az általános iskolai tanulmányaik során ezekből a tárgyakból kimagaslóan teljesítettek. Kiemelt tárgyak az egyes csoportoknál részletezettek szerint a matematika, fizika, kémia, biológia és informatika. A tagozaton belül a tanulók a gimnáziumba megküldött jelentkezési lapjukon jelölt szándékuk szerint két csoport közül választhatnak:

*              MŰSZAKI – INFORMATIKA CSOPORT

Ajánljuk a műszaki pályákra, tudományegyetemek és főiskolák matematika és/vagy fizika és/vagy informatika, programozás szakjaira készülő tanulóknak.

A képzés sajátossága: magasabb óraszámú matematika-, fizika- és informatikaoktatás. Felkészítés emelt szintű érettségire.

A képzési rend egységes négy évre szóló program.

*              BIOLÓGIA-KÉMIA CSOPORT

Ajánljuk biológia vagy kémia iránt fokozottan érdeklődő, orvosi, állatorvosi, gyógyszerészi, agrár- vagy erdőmérnöki, biológusi, környezetvédelmi, egészségügyi, vegyész vagy pedagógus pályára készülő tanulóknak.

A képzés sajátossága: magasabb óraszámú matematika, biológia- és kémiaoktatás. Felkészítés emelt szintű érettségire.

2.) Képzési sajátosságok humán tagozaton (négy évfolyamos képzés)

A humán tagozatot azoknak a diákoknak javasoljuk, akik érdeklődnek a humán tárgyak iránt, az általános iskolai tanulmányaik során ezekből a tárgyakból kimagaslóan teljesítettek. Kiemelt tárgyak az egyes csoportoknál részletezettek szerint: magyar, történelem és mozgóképkultúra és médiaismeret.

A 2017. évtől a humán tagozat képzési rendjét némileg módosítottuk. A tanulók oktatásában hangsúlyosabban jelennek meg a tagozat irányának megfelelő tömbösített gyakorlatközpontú- és projektfoglalkozások. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a tanévet a tanulóknak három szakaszra osztjuk és így „harmadévente” az egyik tanítási nap végén vesznek részt olyan tömbösített órákon, melyek nem tanórai keretben történnek. Így pl. meseterápián, régészeti v. néprajzi gyakorlatokon, külső helyszíneken tartott (hírlapok, elektronikus szerkesztőség vagy rádióadóknál) foglalkozásokon vesznek részt.

3.) Képzési sajátosságok a négy évfolyamos angol nyelvi Express tagozaton

Két olyan nyelvi tagozatunk van, amelyet az angol nyelvet kiemelten tanulni kívánók számára kínálunk. Egyike az Angol Express tagozat, ahová azokat a diákokat várjuk, akik rendelkeznek középhaladó (B2), vagy ahhoz közeli nyelvtudással. A négyéves képzés során a tanulók gyorsan, legkésőbb 11. osztály elejére teljesítik az emelt szintű érettségi szintjét. Ezután magasabb szinten tanulhatják tovább a nyelvet (pl. C1 nemzetközileg elismert nyelvvizsgára készülnek). A gyors nyelvi képzés eredményeként ekkorra szabadul fel annyi idejük, hogy az utolsó két évben energiájukat a felvételi tantárgyaik emelt szintű tanulására fordíthatják, vagy második idegen nyelvük tanulását állíthatják a középpontba.

4.) Képzési sajátosságok az angol és német nyelvi Plusz tagozaton (négy évfolyamos képzés)

Ezeken a 2024-től indult nyelvi tagozatainkon célunk, hogy a diákok az iskolában magas szintű nyelvi jártasságot sajátítsanak el. Olyan tanulókat várunk, akik tanulták célnyelvüket, jók belőle, de még nem rendelkeznek B2 szintű nyelvtudással, itt a gimnáziumban szeretnék elsajátítani a nyelvet. Ennek érdekében az első évben 7 idegen nyelvi órában, két nyelvtanár tanítja az angolt/németet. Második évtől már egy nyelvtanáruk lesz, de továbbra is emelt óraszámban segítik őket. Célnyelvi projektekkel is erősítjük nyelvtanulásukat. A képzés kimenete itt is a C1 szintű nyelvtudás. A nyelvvizsgák és az emelt szintű érettségi letétele elvárt ugyan, de a gyorsaság nem az elsődleges ezen a tagozaton: cél a gyakorlatiasság és az, hogy a tanulók a hétköznapi kommunikációs szituációkon túlmutató helyzetekben is helyt tudjanak állni.

 

II.) Hat évfolyamos gimnáziumi képzés

A Szentendrei Móricz Zsigmond Gimnázium 2024-ben indult új képzésének kialakításakor iskolánk eddigi hagyományaira alapoztunk, de tisztában voltunk azzal is, hogy ez a tagozat nem lehet a meglévő tagozataink kicsinyített mása, nem lehet egy 12 éves gyermekeknek szóló reál, humán vagy nyelvi osztály. Itt a korosztályi sajátosságokat figyelembe véve olyan alapozást kell folytatnunk, amely a diákok alapkészségeit fejleszti elsősorban. Ezzel segíti őket majd a „nagygimnazista” években és továbbtanulásuk során.

Képzési programunkat a stabilitás – biztonság – vízió – Móricz kulcsszavakra építettük fel. Mit is jelentenek ezek?

1. stabilitás

A gyerekeknek stabilitást nyújtunk azzal, hogy iskolánkban biztosított a szaktanárokkal való ellátottság, a magas szintű pedagógiai munka. Tanáraink jelentős része nem csupán egyetemi végzettséggel rendelkezik, de a fiatalabb korosztály tanítására feljogosító diplomája is van.

A hat évfolyam során nem keletkeznek olyan -a nyolcadikos felvételik rendszere miatt elkerülhetetlen- tanulási hézagok sem, mint például nyolcadik év második félévében. Ennek a „felvételin túl, de még az általános iskolában” időszaknak a hátrányait gyakran érezzük a kilencedikes tanulóink esetében.

Stabilitást jelent a hat évben az is, hogy a diákok társas kompetenciái állandó osztályközösségben fejlődhetnek.

2. biztonság

A biztonságos környezet, az egymásra figyelés eddig is iskolánk erősségei közé tartozott. A hetedikeseknek, nyolcadikosoknak ez különösen fontos. Kidolgoztuk annak gyakorlati eszközeit, hogy a kicsik és nagyok egymás mellett élése pozitívan hasson mindkét korosztályra.

Az a szempont is fontos lehet az iskolaválasztásnál, hogy az itt tanuló gyerekek közössége bizonyosan képes lesz egymást is motiválni, eredményekhez juttatni.

A hat év folyamán -a terveink szerint- ugyanazon osztályfőnök fogja koordinálni, támogatni az osztályközösség alakulását.

3. vízió

Tagozatainkat, pedagógiai munkánkat és újításainkat eddig is egy átgondolt, rendszerbe illeszkedő vízió mentén alakítottuk ki. Büszkék vagyunk az igazán sikeresnek mondható, egy évtizeden át működő „Tandem” tagozatunk eredményeire és arra, hogy beteljesítve küldetését az ott használt módszerek, elvek és jógyakorlatok a Móricz pedagógiájának szerves részévé váltak.

Ugyanígy hiszünk a hatosztályos képzés sikerében is. Ezt a tagozatot úgy alakítottuk ki, hogy az első két évben a diákok minél többet ismerhessenek meg a gimnázium kínálta lehetőségekből és ezzel párhuzamosan aktívan fejlesszük azokat az alapkompetenciákat, amelyek nélkül semmilyen irányba nincsen lehetőség a magas szintű továbblépésre. Ilyennek gondoljuk a szövegértési és matematikai kompetenciákat, illetve az érzelmi és szociális kompetenciák fejlesztését, amely nélkül az asszertív önérvényesítés kialakítása lehetetlen.

Kilencedik, tizedik évfolyam során már úgy is építünk a tanulók egyéni irányultságára, hogy lesz lehetőségük egy inkább természettudományos vagy inkább humán alapozó csoportban folytatni tanulmányaikat, de még továbbra is a tanulmányi alapozásé a főszerep. A két utolsó évfolyamon már a sikeres egyetemi felvételi és a minél magasabb százalékkal teljesítendő érettségi kerül a középpontba. Tudásuk ekkorra már biztos alapokon nyugszik, ezért jó eséllyel el fogják érni céljukat.

A tanulók az első két évfolyamon angol vagy német nyelvet tanulhatnak. Első idegen nyelvükből bizonyosan még a végzős év előtt elérik, sőt meg is haladják az emelt szintű érettségi követelményeit. Kilencediktől az angol, német, francia, olasz, spanyol, orosz nyelvek közül választhatnak.

4. Móricz

A kulcsszó arra utal, hogy az, amit eddig nyújtani tudtunk diákjainknak, természetesen ezután is fontos lesz számunkra. Tanítási gyakorlatunkban nagymértékben alkalmazzuk a korszerű, 21. századi módszereket. Az iskola diákbarát légkörére és befogadó közösségére büszkék vagyunk. Tudjuk, persze azt is, hogy ezzel soha nem lehetünk teljesen elégedettek, de úgy gondoljuk eddigi munkán sikerei bizonyították, hogy helyes az általunk fontosnak tartott irány.

 

A gimnáziumban tanított idegen nyelvek

A gimnáziumban 7-8. osztályban egy, 9. osztálytól két idegen nyelv tanulása kötelező. Az első idegen nyelv az általános iskolában már tanult nyelv, a második idegen nyelv az, amelyet a tanuló beiratkozáskor választ. Iskolánk specialitása, hogy nálunk a tanuló dönti el második idegen nyelvét, és meglehetősen sok nyelv közül választhat.

Első idegen nyelvek az angol vagy a német. Második idegen nyelv az angol, német, francia, olasz vagy orosz nyelv lehet. A második nyelvek indulás minimális csoportlétszámhoz kötött, de az orosz kivételével általában minden évben indul valamennyi nyelv. Az orosz nyelv tanulásához nem minden évben van meg az induló minimális létszám, ezért az, aki orosz nyelvet jelöl meg második idegen nyelvként a beiratkozáskor egy másik nyelvet is meg kell jelöljön. Így amennyiben nincs meg a minimális csoportlétszám az orosz csoport indításához, akkor is egy általa választott nyelvet tanulhat.