Társulások kutatása az Oszolykő-sziklán, avagy biológia óra a természetben

Biológiából Sárospataki Tanár úrtól az egész osztály azt a „feladatot” kapta az őszi szünetre, hogy az általa ajánlott helyszínek közül keressük fel azt, amelyiket szimpatikusnak találunk. Ennek az volt a célja, hogy tantermen kívül meg tudjuk tapasztalni a tanultakat és kamatoztatni tudásunkat. Hiszen a tanterem négy fala között mégsem tudjuk úgy átélni a tananyagot, mintha a természetben látjuk.

A kirándulást mi magunk szerveztük meg: mi választottuk ki a helyszínt, az időpontot, a csoportot. A túra során valóban megismerhettünk néhány társulást, és emellett jól is éreztük magunkat. Az osztályban 6 kisebb csapat alakult, ez 3 helyszínt jelentett: Csobánka, Dobogókő és a Szentendrei-sziget. Minden csapat kapott egy feladatlapot, amin kérdések segítségével osztályozni kellett, hogy mennyire van természetes állapotában a terület. Valamilyen formában dokumentálni kellett a helyszínen látottakat, tapasztaltakat. Majd minderről prezentációt kellett készítenünk, amelyet be kell mutatni a többi csoportnak is.

A mi csapatunk egy másikkal „szövetkezett”, akiknek szintén Csobánkára kellett menniük. Az egészet úgy fogtuk fel, hogy kirándulunk egy jót, szórakozunk, és még együtt is vagyunk. Az Oszoly-szikla lábánál a Tanár úr is csatlakozott hozzánk, ettől talán még nagyobb élmény lett az „oszolyinövénykézés”. Tanár úr is azt szerette volna, hogy érezzük jól magunkat és közben tapasztaljuk meg és alkalmazzuk a korábban tanultakat.

Összességében jó ötlet volt, hiszen gyakorlati tapasztalatokat is szereztünk és élményt is kaptunk ezzel. Több ilyen feladatot kellene szervezni a mindennapi tanításban, ami nem a tantermen belül zajlik. Ezzel a diákok érdeklődését is jobban fel lehet kelteni és fenntartani. Remélem, hogy a továbbiakban lesz még ilyen fajta kiruccanás a természetbe és esetleg az egész osztály együtt tud menni egy jót kirándulni.

Bombosz Boglárka, 11/E,
2015. november